Mentaalitarinoita

"Tiukoissa tilanteissa olen havainnut hyväksi miettiä arkisia juttuja enemmän kuin pelitaktiikoita. Miltä maila tuntuu kädessä, miten pallo pomppii ja niin edelleen. Saa pidettyä pään mahdollisimman tyhjänä.", Marcus Stenfors, porilainen tennispelaaja

"Korpio on alkanut puhua itselleen.. : "Pidä", "Pidä". Käännökset ovat alkaneet sujua", Yle Nella Korpion kilpailulaskuista

"Apua Sanni Utriainen on saanut henkisestä valmennuksesta... Utriainen muistelee tulleensa mukaan kuvioihin vuosien 2013 ja 2014 tienoilla. `Ihan liian myöhään,. Sen pitäisi olla osana valmennusta jo nuorissa, heti ensimmäisissä arvokisoissa... Jos yhtään urheilijana haluaa kehittyä, joutuu tonkimaan sieltä pään sisältä koko ajan. Sen tonginnan lisäksi täytyy yrittää muuttaa niitä ajatuksia. Siinä on ihan hirveä duuni`.", Sanni Utriainen, Yle

"Rune (Gustafsson, psykologi ) on opettanut minut keskittymään oikeisiin asioihin. En enää ajattele muita hiihtäjiä ja sitä, mitä he tekevät. Ajattelen vain omaa tekemistäni. Vain minulla itselläni on mahdollisuus vaikuttaa itseeni. Tuo vaikuttaa yksinkertaiselta. Sitä pitää harjoitella Se vie aikansa. Olen saanut asian toimimaan. Tunnen oloni turvalliseksi ja osaan keskittyä oikein.", Stina Nilsson, ruotsalainen huippuhiihtäjä

"Itseluottamus ei tullut Emmi Peltolalle itsestään. Paitsi kokemus, myös psykologinen valmennus auttaa käsittelemään paineita. Hänellä on omat psyykkausrituaalinsa ennen kilpailua. - `Mä toistelen kolmea voimasanaa itsekseni - ne on aina pakko sanoa, ne saa mut hyvään mindsettiin ja päättäväiseksi` Emmi Peltola paljastaa - `Siinä jäälle liukuessa voi nähdä, että mun suu käy`, Yle

"Suomessa on ollut viime vuosikymmenet vallalla voittamisen ylikorostaminen. Voittamisen pakko tekee ilmapiirin ahdistavaksi... Suunta pois voittamiskeskeisestä valmentamisesta ja kohti oppimiskeskeistä valmentamista.", Erkka Westerlund

"Pelaajat ymmärtävät entistä paremmin, että tunteet kentällä tarttuvat ja myös oma käytös vaikuttaa koko joukkueeseen... Epäonnistuminen saattaa aiheuttaa sisäänpäin kääntymistä ja sen, ettei seuraavalla kerralla uskalla edes yrittää vaikeaa lyöntiä.", Sanna Turakka, Joensuun mailan pesäpallojoukkueen psyykkinen valmentaja

"Stressaavissa tilanteissa yritän kääntää ajatukset ja jännittämisen johonkin positiiviseen, Olen tarkalleen tässä ja nyt. Ja se tarkoittaa, että keskityn tekemiseen. A ja O on se, että nautin ja haluan tehdä kussakin tilanteessa parhaani.", Hanna Öberg, ruotsalainen ampumahiihtäjä

"Kyse on yksinkertaisesti omien tunteiden tunnistamisesta ja havainnoimisesta. Pelin aikana käy usein läpi toistakymmenta tunnetilaa innostuksesta pelkoon. Totta kai ne vaikuttavat suoritukseen.", Lauri Kivinen, Joensuun maila

"Kuunntelen musiikkia, joka tuo mieleen iloisia muistoja tai nostattaa tunnelmaa, sillä onnellisena treeni kuluu nopeammin.", Lucas Jerkander, Suomen Kansallisbaletin tanssija

"Alan valmistaua otteluun noin tuntia ennen. Musiikin kuuntelu on minulle erityisen tärkeä valmistautumiskeino. Silloin kuuntelen poppia, koska sillä tavalla säilyy tietty rentous.", Ilari Kujala, maajoukkuenyrkkeilijä

"Ennen matsia minua jännittää, ja musiikki on keino rentoutua... Nauran, sekin rentouttaa. Pelatessa minulla soi aina jokin biisi päässäni. Musiikilla saan häädettyä ottelun aikaiset turhat ajatukset. Niistä ei ole pelin aikana mitään hyötyä.", Oona Orpana, tennispelaaja

"Oo ihan rauhallinen... Ei meil täs oo hättää. Nuohan ne koht ovat kovil eikä myö. Jos sie ossaat laulaa niin hyrehi hiljaksee. Se pittää mielen kepiän. Sillei sitä pittää mielenrategiaa toimittaa. Ajattele vaik mitte hulluja asjoi, ne onkii mukavii tällases paikas. ", Alikersantti Rokka pelokkaalle sotamies Lampiselle Väinö Linnan Tuntemattomassa sotilaassa

"Helposti fokus kiinnittyy virheisiin. Virheistä voi kyllä oppia, mutta myös hyvistä väleistä kannattaa ottaa hyöty itselleen... Voi myös miettiä hyvien välien kohdalla, miksi se onnistui, miksi homma pysyi kasassa koko ajan.", Olli Ojannaho, suunnistaja

"Haluan olla parempi. Samalla tavalla voi mieltä treenata kuin lihaksiakin... Pelit ratkaistaan korvien välissä. Henkiseen valmennukseen kannattaa suhtautua avoimin mielin."; Joonas Korpisalo, jääkiekkomaalivahti

"Jos urheilija ei osaa keskittyä kunnolla, hänen kilpailutaitonsa rakentuvat heikolle pohjalle. Keskittymistä on harjoiteltava. Jos haluaa olla vahva kilpailutilanteissa, täytyy olla vahva myös treeneissä.", Hanna-Maari Latvala, pikajuoksija ja urheilupsykologi

"Olemme tehneet paljon sen eteen, kuinka hänen (Sarah Sjöström, ruotsalainen huippu-uimari) tulee keskittyä ja milloin hänen tulee tehdä sitä. Ei ole hyväksi, jos on keskittynyt ja stressaantunut pari tuntia ennen kulpailua. Hänen tulee rentoutua, syttyä ja rentoutua.. Hän sytyttää itsensä kokoontumistilassa. Silloin hän käy läpi sen, mitä tekee kilpailutilanteessa.", Sara S:n mentaalivalmentaja

"Emme puhu kovin paljon voittamisesta, vaikka haluammekin voittaa jokaisen pelin. Tärkeintä on se, mitä tehdään ja miten pelataan voittaaksemme. Silloin on kysymys siitä, miten tehdään oikeita asioita oikein.", Daniel Ekvall, Ruotsin jalkapallomaajoukkueen mentaalinen valmentaja

"Voittaminen tai häviäminen on seurausta toiminnasta... Se on peli ja pelaaminen, joka koukuttaa. Ja se tuottaa lopputuloksen... Valmentajan tehtävä on auttaa urheilijaa saavuttamaan potentiaalinsa.", Henrik Dettman

"Avainsanoilla ohjaat itseäsi käsillä olevaan tehtävään. Joillekin ne ovat tunteita, jotkut keskittyvät tekniikkaan... Pari avainsanaa ohjaa sinua keskittymään oikeisiin asioihin. Keskity siihen tekemiseen, joka johtaa hyvään suoritukseen.", Pippa Grande Englannin jalkapallojoukkueen psykologi

"Näki kauhut kaikkialla, haltiat pahat havaitsi, ei hyviä ensinkänä... Ei pojasta paimeneksi... Ei pojasta merelle miestä... `Paras on minun paeta... Piillä Tuonen pihoilla`... Poika Tuonelasta palasi, tuli miesnä hiljaisena... Kohensi takassa tulta, talon töitä toimitteli, hymyssä suin hyreksi joskus. Niin eli... pannen päivät päälletyksin, niin tulevat kuin menevät, niin paremmat kuin pahemmat, päällimmäiseksi paremmat.", Eino Leino. Tumma

"Jokaisen urheilijan pitää käydä läpi suhtautumisensa virheisiin ja epäonnistumisiin. Vasta kun urheilija ei pelkää virheitä, hän voi olla rohkea. Kun suoritus ei ole pelkkää virheiden välttämistä, urheilija voi nousta seuraavalle tasolle.", Mia Stellberg, urheilupsykologi, mm. e-urheilijoiden valmentaja

"Negatiiviset ajatukset pitää oppia sulkemaan pois mielestä ja ajatella positiivisia asioita, kuten onnistuneita suorituksia tai hyviä fiiliksiä harjoituksissa. Epäonnistumista ei pidä miettiä, silloin on jo hävinnyt kisan. Pitää ajatella sitä, mitä haluaa saavuttaa. Ajatuksen hallinnan oppiminen vie aikansa.", Sami Jauhojärvi

"En a jattele tai puhu sijoitustavoitteista ennen kilpailua. Tuloksilla tai sijoituksilla on merkitystä vasta kilpailun jälkeen. Hyvät suoritukset antavat hyvän sijoituksen. Siksi keskityn niihin. Minähän haluan voittaa." Johan Olsson, ruotsalainen hiihtäjä